"Om jag visste att världen skulle gå under imorgon, skulle jag ändå plantera mitt äppelträd idag." Martin Luther King Jr. 1929-1968
 
Trädgård i zon 5

Trädgårdsdagbok 2026. Noteringar från täppan. Som ett stöd för minnet. Tiden går så hisnande fort och minnet blir allt kortare. Möjligen kan någon inspireras – eller förskräckas.

#bureå #trädgårdsdagbok

På grund av ett större skrivprojekt gjorde jag inga noteringar om arbetet i trädgården under 2025. Ska sanningen fram, så blev det inte något trädgårdsarbete alls.

Nästan. De vanliga sommarblommorna hann jag med (tagetes bla) och en del vintersådder. Men mycket av det vanliga underhållet uteblev helt.

Ny chans 2026. Den 10 april lämnades bokmanuset in och samma dag sådde jag bla tagetes. Skolade om plantorna i en ny jord, vilket visade sig vara ett misstag.Den innehöll inte den vanliga kvoten torv och torkade upp mycket snabbare än den sort jag använt tidigare. Små vallmoplantor torakde bort innan jag förstod var som hänt. Tageter klarar sig bättre

Det var snöfritt extremt tidigt i är (början av april(?) viket gjorde att vintersådderna tinade fram rekordtidigt. Det flyttades in i skugga men fick står ute i minusgrader i flera veckor. Sista dagarna i april började de första gröna stråna att visa sig.

Började rensa rabatter den 1 maj. Kvickroten har haft ett friår och en hel del annat likaså (brännässlor). Men jag har försökt bjuda upp till kamp.

I slutet av april började jag mer restaureringen av slänten mellan huset och fd jordkällaren. Den gamla sargen hade börjat ge vika och ska få en stabilare konstruktion. Den består av dubbla väggar och bärs upp av stolpar som sitter fästade i halvmeterhöga betongblock. Mo backen består sargen av impregerade bräder klädda med plast (för att hålla undan markfukten ) och utsidan består av två brädor på vilken jag fäst pannlåt. borde funka. Har byggt efter den principen tidigare.

Den snöfattiga vintern gjorde att det fanns tjäle kvar i marken – trots att backen består av sand. Hoppas kunna skapa en stabil kant och avdelare mellan gräsmatta och den nedanför liggande planteringarna, vilka är i stort behov av omgörning. Åkervinda finns i området så det gäller att vara försiktig när jag gräver. Varje rotbit kan ge upphov till en ny planta. Tur att rötterna är vita och ganska lätta att upptäcka. Men de går dessvärre på djupet …

3 maj. Tibasten har blommat ut. Forsythian blommar liksom alla nunneörter, en del tulpaner, blåstjärnor och andra smålökar (porslinshyacinter). Det har varit några varma dager så bolmörten slår strax ut – men redan idag är det svalare så blomningen sätts nu på paus …

4 maj. Växthuset är igång. Tömmer källaren på plantor – undan för undan. Kallt på nätterna. Har värmenfläkt och tidur.

13 maj. Sedan sist har jag tagit in alla sådder i växthuset- en del har torkat bort men tagetesplantorna har klarat sig. Har räfsat undan fjolårslövet på en del av trädgården och tuggat ris och växtdelar. Nattkallt och fram till nu har gett en fantastiskt fin nunneört-blomning. Den sibiriska kommer sist och står nu i full blom. Häggen är grön och björkarna har börjat slå ut så smått och blåbärstyn blommar. Har ägnat nästa all tid till att bygga de nya ramperna och en ny trappa. Den blev den bästa trappan hittills. Har byggt flera tidigare, men nu har jag hittat rätt modell. Både sarg och trappa har på utsidan försetts med pannplåt (begagnad). Har börjat rensa upp jorden/planeringarna nedanför den nya sargen. Gott om kvickrot och åkervinda. En del planterade växer som inte kommit igång riskerar att åka ut, men jag kan inte vänta med att se vad som ska komma upp ut backen. Måste ta det itu med området närmast sargen nu. Tänker bottna med tuggat ris för det ger lite extra näringstillskott till min magra jord. Får nog blanda upp sanden med köpes-skit eller planteringsjord.